De senaste veckorna har jag kommit i kontakt med flera djurägare som, av olika skäl, har hamnat i kläm hos sina försäkringsbolag. Problemet har varit att man inte fått rätt till rätt ersättning. Ett ärende jag hanterade nu nyligen rörde en kattägare, vars katt drabbats av en ögonsjukdom i nära anslutning till köpet av katten. Återkopplingen gjorde mig självklart mycket glad men jag kände mig samtidigt besviken.
Vi vill rikta vårt största TACK för all ovärderlig hjälp vi fått i samband med att vår kattunge på oklara grunder blev utförsäkrad inför en kostsam ögonoperation. Ärendet bollades mellan uppfödarens försäkringar och vår egna där ingen ville ta kostnaden och utlåtandena stod i strid mot varandra. Som privatperson är det svårt att argumentera mot ett försäkringsbolag där sekretess råder mellan olika försäkringar och du möts av kalla handen i alla avseenden. Mycket riktigt var skaderegleringen felaktig och försäkringsbolaget backar nu från sitt tidigare beslut och vi har full ersättning av försäkringen (för en kostnad av betydande belopp)! Ditt bidrag i denna process har varit ytterst värdefullt (via fullmakt direktkontakt med försäkringsbolaget) och vi vill rikta en uppmaning till alla i liknande situationer att rådfråga kring ärendet för att säkerställa att det är korrekt behandlat. Åter igen, stort tack!
Kattägarens återkoppling
Hur stort är mörkertalet?
Jag försöker hjälpa till i den mån jag hinner och tar självklart inte betalt, jag ser det snarare som min skyldighet att föra konsumenternas talan när något är fel (eller som nyligen bortgångne Björn Natthiko Lindeblad uttryckte det: ”Meningen med livet är att hitta sin gåva och sen ge bort den”). Men med tanke på hur många ärenden det hittills rört sig om, så är jag rädd för att det finns ett mörkertal med djurägare som helt enkelt inte orkar driva sina ärenden vidare. En del kanske köper motiveringarna från bolagen (även om de skulle vara felaktiga), andra har helt enkelt inte tid och ork. Och även om man skulle ha både tid och ork, så måste man förstås också känna till vilken rätt man har och hur man gör den gällande. Med tanke på hur snårigt område djurförsäkring är som företeelse, så förstår jag att det inte är så enkelt som det låter.
Konsumentverket tillrättavisar samtliga djurförsäkringsbolag
Konsumentverket granskade i höstas djurförsäkringsbolagens information, villkor och marknadsföringsmaterial. Inte ett enda av bolagen i Sverige kunde undgå kritik från myndigheten. Samtliga fick tillsynsbrev med uppmaningar till rättelse av bristerna. Jag har själv tidigare arbetat med djurförsäkring, så jag har ödmjuk förståelse och respekt för att det är ett komplicerat område även för den som utövar yrket. Å ena sidan är det en av de mest komplicerade försäkringsformerna, å andra sidan har man ju litegrann själva som bransch satt sig i den sitsen genom att utveckla produkterna och processerna på det sätt som de ser ut idag.
Rätt ersättning, varken mer eller mindre
Någonstans hade jag ändå önskat att man som försäkringsbolag satte mer prestige i att kunderna ska få rätt ersättning, utan att de ska behöva be jurister om hjälp. Man är tillräckligt mycket i beroendeställning till både veterinärer, myndigheter, intresseorganisationer och ja, till och med sina egna köpare om man är uppfödare. Det hade varit skönt om man hade ett försäkringsbolag som gjorde sitt yttersta för att säkra att försäkringstagarna fick den ersättning de har rätt till, enligt avtal.
Faktum är att det faktiskt är försäkringsbolagets ansvar att säkerställa att de tar in all information de behöver för att kunna utreda kundens rätt till ersättning. Men med beaktande nu av de ärenden där jag blivit kontaktad av desperata försäkringstagare för att bidra med hjälp i, så är jag uppriktigt bekymrad över om bolagen alltid tar den skyldigheten på allvar.
Redovisning av granskningens iakttagelser
Jag kommer djupdyka i Konsumentverkets specifika tillsynsbrev till respektive djurförsäkringsbolag framöver och kommentera bristerna lite mer i detalj framöver och hur bolagen avser att hantera dem. I mars har jag också fått förmånen att få föreläsa för hela djurförsäkringsbranschen om utmaningarna med att jobba med djurförsäkring i största allmänhet och jag hoppas på att kunna väcka några tankar om hur hela branschen kan röra sig mot djurförsäkring 2.0.