Jag har ägnat den senaste veckans lediga timmar till jämförelse av försäkringsvillkor igen. Jag hade egentligen tänkt vänta med Dolda Fel till senare, men med tanke på förra inlägget om sjukdomar och skador som ”förelegat” och konsekvensen för uppfödare så kände jag att det var läge att dyka in i villkoren för dolda fel. Men jag ångrar det inte! Bolagen är så olika i sitt sätt att se på och beskriva dolt fel. Ännu mer olika i hur man ersätter det. Och hur man ser på dolda fel i förhållande till annat försäkringsskydd.
Trots att jag själv är både försäkringsjurist, produktchef i försäkringsbolag samt uppfödare så har jag svårt att navigera i hur försäkringarna faktiskt fungerar när jag gjort denna jämförelse av dolda fel-försäkringar. Jag kan bara föreställa mig hur svårt det måste vara för konsumenter som inte är jurister eller bevandrade inom försäkringsrätten. Stackars, stackars uppfödare.
Slutsats av jämförelsen
Slutsatsen av den här jämförelsen av försäkringsvillkor är att det i princip finns två bolag som jag anser är tillräckligt tydliga och förutsebara när det kommer till dolda fel. Det är Agria och Svedea. Även hos dem finns förbättringspotential, men jag förstår åtminstone vad jag kan förvänta mig. För övriga bolag finns… större förbättringspotential.
Dolda fel är ett komplicerat område som försäkringsbolagen behöver se över. Bolagen måste förstå vad konsekvenserna av deras villkor blir i praktiken, både för sina uppfödarkunder och valpköparkunder. De måste också enas om hur man ska se på dubbelförsäkring, ansvarstid, primära och subsidiära försäkringar. Så som praxis utvecklats inom både köprätt och den kommande konsumentlagstiftningen är det viktigt att man påbörjar det snarast. Inte minst för att säkerställa att man premierar uppfödare som vill ta ansvar och inte sätter dem i försäkringsnöd. Här kan man samtidigt föra en dialog kring hur man sporrar uppfödare till att göra kloka och genomtänkta avelsval, utan att villkoren för den delen blir tandlösa uppmaningar.
Och hos samtliga bolag i branschen finns ett stort behov av att mötas och – i det här avseendet – förstå sin kund, uppfödaren! In och läs jämförelsen av försäkringsvillkor nu. Jag tar tacksamt emot feedback.
[email-subscribers-form id=”2″]